امروز پنجمین سال از روزی بود که بنیان گذار و مدیر عامل شرکت اپل و یکی از بزرگ ترین مردان تاریخ، پس از یک مبارزه طولانی با سرطان لوزالمعده درگذشت.

کلیک – مرگ او که در سن ۵۶ سالگی اتفاق افتاد، یعنی درست چند ماه پیش از کناره گیری او از سمت مدیر عاملی و واگذاری این مقام به دوست صمیمی و نزدیک خود، تیم کوک. این دو به اندازه ای به یک دیگر نزدیک و صمیمی بودند که حتی کوک زمانی پیشنهاد داد و اصرار کرد که بخشی از کبد خود را به جابز اهدا کند. از آن زمان تاکنون، ارزش اپل از ۵۰ میلیارد دلار به ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است. با وجود چنین رشد عظیمی، همواره برای کوک سخت بوده است که از زیر سایه جابز خارج شود.

کوک در رویدادی در ایالت یوتا در ماه سپتامبر گفت: “می خواهم میراث جابز ۱۰ سال از هم اکنون، یک صد سال از هم اکنون و حتی یک هزار سال از هم اکنون ادامه داشته باشد و همواره بدرخشد و بیشتر رشد کند. درست است، ما در ساخت محصولات مان به این فکر نمی کنیم که “اگر استیو بود چه می کرد”، اما سعی می کنیم بهترین محصولاتی را بسازیم که به ایده آل های او هم نزدیک بوده باشد.”

جابز هنوز هم جالب ترین مدیر عامل شرکت فناوری است (بر اساس گفته گوگل)

استیو جابز ممکن است مرده باشد، اما فراموش نشده است. افسانه این مرد آن قدر قدرتمند است و آن قدر در دل مردم جای دارد که حتی پنج سال پس از مرگ او هنوز هم برخی از بحث های آنلاین در مورد او محبوب تر از تیم کوک، ایلون ماسک مدیر عامل شرکت تسلا موتورز، مارک زاکربرگ مدیرعامل و بنیانگذار فیسبوک و حتی بیل گیتس بنیانگذار و مدیرعامل مایکروسافت است.

مهم نیست که اپل چه خواهد کرد، استیو جابز همیشه سرافراز است

شاید ارزش اپل از ۵۰ میلیارد دلار به ۶۰۰ دلار رسیده باشد، اما این روزها حال خوشی ندارد و با عرضه آیفون۷ و آیفون۷ پلاس با مشکلاتی رو به رو شده، که االبته امیدواریم به زودی آن ها را برطرف کند. به هر حال، این ضعف ها اصلا متوجه استیو جابز نیست و برعکس، حالا هر کسی با خود فکر می کند که آیا اگر او زنده بود این اتفاقات رخ می داد یا خیر، چرا که اپل در زمان حیات او هیچ گاه با چنین مشکلاتی رو به رو نبود.

هیچ پایانی برای کمک های افرادی مانند استیو جابز در زندگی ما نیست

بسیاری از افراد و شرکت ها ادعا می کنند که می توانند مانند استیو جابز به رونق و پیشرفت زندگی بشر کمک کنند. اما باید مراقب بود تا در دام این گونه افراد یا شرکت های قلابی نیافتیم. چیزی که همه ما بر سر آن توافق داریم این است که استیو جابز نابغه ای بود که دیگر تکرار نمی شود. او علم و ذکاوت خود را با خواندن درس در دانشگاه ها به دست نیاورده بود، ولی ایده های میلیاردی را از همین دانشگاه ها به دست آورد.

با همه این حرف ها، استیو جابز مرده است ولی راه او ادامه دارد. باید از هر کسی که صادقانه و درست در این راه حرکت می کند و تلاش می نماید تا زندگی بشر را راحت تر کند، تشکر کرد. این که منتظر بمانیک دوباره استیو جابزی متولد شود، بسیار اشتباه و نادرست است و هر کسی می تواند استیو جابز باشد، حتی اگر کار خود را از گاراژ خانه یا زیرپله خود شروع کند.