علم سابقه ای طولانی و پر ماجرایی در کشف چیزهای تصادف دارد. دانشمندان به دنبال یک چیز می گردند و موفق به پیدا کردن چیزی بهتر می شوند، پنی سیلین، رادیواکتیویته، اجاقهای مایکروویو و… همه اینها اکتشافاتی برای جستجوی چیز دیگری بوده اند. روز دوشنبه، محققان آزمایشگاه ملی اوک ریج در تنسی آمریکا اعلام کردند، ناخواسته چیزی باور نکردنی را کشف کرده اند. آنها موفق شده اند با استفاده از یک کاتالیزور، دی اکسید کربن را مستقیماً به اتانول تبدیل کنند.

این تیم پیش از این هم به دنبال تبدیل دی اکسید کربن به اتانول بودند؛ اما این محققان متقاعد شده بودند که انجام این کار به مراحل و کاتالیزورهای متعددی نیاز خواهد داشت. خوشبختانه مشخص شد، آنها در اشتباه بوده اند. سیستم این محققان به طور شگفت انگیزی ساده بود. این تیم تحقیقاتی از آرایه کوچکی متشکل از مس در مقایس نانو و کربن بر روی سطحی سیلیکونی ساختند. همچنین نانو قطرات نیتروژن هم در نوک هر نقطه از این سیستم قرار گرفتند. سپس با اعمال بار الکتریکی این کاتالیست، زنجیره ای از واکنش های پیچیده را انجام داد که اساسا معکوس فرآیند احتراق و تبدیل گاز به اتانول مایع بود. همچنین از آنجایی که این کاتالیزور بسیار کوچک است، عملاً این فرآیند هیچ واکنش جانبی را در پی نخواهد داشت و به این ترتیب اتانول به دست آمده کاملاً خالص است. چیز دیگر این که، تمام این واکنش ها می تواند در دمای معمولی اتاق رخ دهد.

حال، چه این تکنولوژی در بخش تجاری و چه در بخش شهری مورد استفاده قرار گیرد، می تواند جایگزین مناسبی برای باتری های صنعتی باشد، مانند باتری هایی که شرکت تسلا در حال حاضر به فروش می رساند. به این ترتیب در دورانی که تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر رو به افزایش است، به جای ذخیره برق در باتری های عظیم، می توان تبدیل دی اکسید کربن به اتانول تبدیل کرد و از آن برای تامین برق ژانراتور استفاده کرد. علاوه بر این، دی اکسید کربن تولید شده از سوختن اتانول، می تواند به ایجاد کربن خنثی منتهی شود، چرا که از فرآیند کاتالیستی اصلاح شده ای بهره می برد. سوخت کربن خنثی در حال حاضر در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است، هنوز هیچ صحبتی در مورد زمان خارج شدن این اختراع تصادفی از آزمایشگاه، نشده است.

منبع: engadget و techera.ir