آسگاردیا ؛ نخستین کشور فضایی

اگر از رویدادها و مناقشات به ظاهر حل نشدنی جهان افسرده و دل زده شده اید، ممکن است بخواهید سری به فضا بزنید و به نخستین ملت فضایی بپیوندید. این کشور آسگاردیا نام خواهد داشت و ایده این کشور توسط تعدادی از دانشمندان و کارشناسان حقوقی پیشنهاد داده شده است.

چنانچه در وب سایت این پروژه توضیح داده شده، نام آسگاردیا از یکی از اساطیر نوردیک (اسطوره‌های مردم اسکاندیناوی) گرفته شده، آسگاردیا در این اساطیر شهری در آسمان است.

ایگور آشوربیلی که ایده ساخت آسگاردیا از سوی او داده شده، در مورد انگیز خود توضیح می دهد:”صلح در فضا، و جلوگیری از انتقال مناقشات زمین به فضا. ایده آسگاردیا، ساخت آینه بشریت در فضا در مدار پایین زمین خواهد بود، جایی که عاری از هر چیز زمینی همچون تقسیم بندی بر اساس مذهب و مرزها است.”

آشوربیلی در ادامه گفت:”در آسگاردیا همه ما  فقط زمینی ها هستیم!”

علاوه بر دوری از مناقشات زمین، هدف اصلی دیگر این ملت، محافظت از زمین در برابر تهدیدات فضایی مانند، دنباله دارها، سیارک ها، بقایای اجرام فضایی، اشعه های کیهانی و آلودگی های ناشی از  میکروارگانیسم های فرازمینی خواهد بود.

برای اینکه آسگاردیا، همچون کشوری واقعی به رسمیت شناخته شود آشوربیلی می خواهد، این کشور در سازمان ملل متحد پذیرفته شود. به این ترتیب شاید لازم باشد، میلیون ها نفر از طریق وب سایت آسگاردیا برای شهروندی این کشور فضایی اقدام کنند.

شهروندان اولیه آسگاردیا به احتمال زیاد کسانی خواهند بود که در صنعت فضایی فعالیت دارند، البته همه ما شهروندان جهان (همه ما زمینی ها) می توانیم به جمع شهروندان آسگاردیا پیوندیم. هدف اولیه بنیانگذارن این پروژه، ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر بود؛ اما این تعداد در کمتر از یک هفته به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده و همچنان به تعداد افرادی که به آسگاردیا می پیوندد، افزوده می شود. گام بعدی آسگاردیا، فرستادن نخستین ماهواره در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

ایگور آشوربیلی به نشریه گاردین گفت: “از لحاظ فیزیکی شهروندان این ملت در زمین خواهند بود، و در کشورهای مختلفی زندگی خواهند کرد. به این ترتیب این افراد، همزمان شهروندان کشورهای خود و همچنین کشور آسگاردیا به حساب می آیند. “

این کشور جدید دموکراتیک خواهد بود؛ اما از قوانین زمینی و قوانین موجود حاکم در فضا تبعیت نخواهد کرد، بلکه به گفته بنیانگذار این کشور، نیاز به پیش بینی قوانین “فضایی جدید و سیاسی نجومی” خواهد بود.

آشوربیلی در این مورد توضیح می دهد:”سازمان های دولتی موجود، منافع کشورهای خود را در نظر گرفته اند. همچنین در کشورهای زیادی از جهان، آژانس های فضایی وجود ندارد. هدف نهایی، ساخت پلتفرم قانونی برای تضمین حفاظت از سیاره زمین و دسترسی به تکنولوژی های فضایی است که دسترسی به آن برای خیلی از افراد امکان پذیر نیست.”

اینکه این تلاش موفق خواهد بود یا خیر، قابل بحث است؛ اما به نظر می رسد، از نقطه نظر قانونی، مانع چندان سختی پیش روی این کشور تازه تاسیس وجود نخواهد داشت.

رام یاکلو، کارشناس حقوقی آسگاردیا، و مدیر موسسه قوانین هوا و فضای دانشگاه مک گیل در مونترال، در این مورد می گوید؛ طرح آنها برای آسگاردیا وجود حداقل شهروندان، دولت و یک فضاپیمای سرنشین دار است که حکم خاک کشور را خواهد داشت. اینها سه معیار (از چهار معیار لازم) برای تبدیل شدن به یک کشور جهت به رسمیت شناخته شدن در سازمان ملل متحد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسگاردیا، و همچنین ثبت نام به عنوان یکی از نخستین شهروندان این کشور و همچنین شرکت در نظر سنجی برای ساخت پرچم و سرود ملی این کشور فضایی جدید، به وب سایت آسگاردیا مراجعه کنید.

.

منبع: bigthink و techera.ir