کمتر کسی هست که کمپانی اپل با سیاست‌های عجیبش را نشناسد، این کمپانی کالیفرنیایی با محصولات گران خود و با محدودیت‌های زیاد، پا به میدان گذاشته است و با همین شرایط نیز اکثر بازارهای جهانی را قبضه کرده است؛ به نظر شما چرا این‌گونه است؟ جواب، پشتیبانی مثال‌زدنی این شرکت است. چیزی که خیلی از غول‌ها آن را در نظر ندارند، مانند گوگل که با طلایه دار جدید خود یعنی گوگل پیکسل پا به میدان نبرد گذاشته است. بااین‌حال یک سؤال پیش می‌آید، چرا گوگل پیکسل هم قیمت آیفون ۷ است ولی پشتیبانی هم‌سطح با آیفون ۷ را ندارد؟ 

بیایید فرض کنیم که پس از هفته‌ها حدود دو میلیون تومان پس‌انداز کرده‌ایم و حالا آن را در جیب خود گذاشته‌ایم و به بازار می رویم تا یک گوشی بخریم. همچنین فرض کنید که ما در بین این قفسه‌ها به دنبال یک گوشی مناسب می‌گردیم که تا ۳ یا ۴ سال آینده به کار ما بیاید.

ما دو انتخاب را پیش روداریم! اولین انتخاب پرچم‌دار جدید کمپانی آمریکایی اپل یعنی نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی آیفون ۷ (iPhone 7) است که چیزی حدود ۶۴۹ دلار (حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان) برای ما آب خواهد خورد و در طرف مقابل، طلایه‌دار پر سرو صدای کمپانی بزرگ گوگل یعنی گوگل پیکسل (Google Pixel) است که با همین قیمت و نسخه ۳۲ گیگابایتی قامت بر افراشته است…

به نظر شما با این مقدار پولی که داریم کدام یک را انتخاب کنیم بهتر است؟ طراحی به کنار، ولی با وجود سیستم‌عامل، اکوسیستم و مشخصات متفاوت، کدام گزینه می‌تواند در بلند ‌مدت برای ما به‌صرفه‌تر باشد؟ می‌دانیم که کمپانی اپل برای ۴ سال آینده ما را آپدیت نگه خواهد داشت و مطمئن هستیم که نسخه‌های آینده‌ی سیستم‌عامل آی.او.اس (iOS) که در آینده دریافت خواهیم کرد، با ویژگی‌های گوشی ما سازگار خواهند بود و بلافاصله بعد از معرفی عمومی آن‌ها، در یک مدت کوتاه برای گجتِ ما قابل استفاده خواهند بود. این پشتیبانی فوق‌العاده بدان معنی است که حتی اگر دستگاه های ارزانتر را هم بخریم، هیچ‌یک از ویژگی‌های خاص نرم‌افزارهای جدید آی.او.اس (iOS) در چند سال آینده را از دست نخواهیم داد.

خب حالا وضعیت گجت گوگلی را بررسی می‌کنیم، این گجت چه چیزهایی برای ما به ارمغان آورده است؟ گوگلی‌ها هم برای مشتریانی که گوشی مناسبی را برای چند سال می‌خواهند تدابیری اندیشیده‌اند؛ چون دارندگان دو پرچم‌دار جدید کمپانی گوگل، یعنی گوگل پیکسل (Google Pixel) و پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL) تا دو سال ارتقاهای سیستم‌عامل و ۳ سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد. باید به این نکته هم توجه کرد که گوگل به راحتی می تواند پشتیبانی دو ساله از دستگاه های خود را ارائه دهد؛ اما تا زمانیکه یکی از گوشی های جدید این کمپانی را خریداری نکنید، از این امکانات برخوردار نخواهید شد.

سؤال اینجاست که دقیقا همان هزینه‌ی آیفون را برای گوگل پیکسل پرداخت می‌کنیم ولی چرا یک پشتیبانی مانند آیفون را در اختیار نداریم؟
به عنوان یک مشتری، واقعاً این وضعیت جالب نیست. این همان سیاستی است که بسیاری از تولیدکنندگانِ محصولاتِ اندرویدی در پیش گرفته اند. حال که غول موتورهای جستجو دوباره پای به عرصه‌ی تولیدکنندگی موبایل‌های اندرویدی نهاده است، فرض کنید که اگر برخی ویژگی‌های گسترش‌یافته را به پرچمدارانِ جدید خود اضافه می‌کرد چه تحولی ایجاد خواهد شد؟ فرض کنید که گوگل پیکسل (Google Pixel) و پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL) در به‌روزرسانی‌ها مانند آیفون باشند، خرید آن‌ها چقدر به‌صرفه‌تر خواهد بود؟ این تغییر رویه، قطعا گوگل را یک رقیب جدی برای اپل خواهد ساخت.

حال بیایید درباره کاربران نکسوس (Nexus) صحبت کنیم، وضعیتی که برای این کاربران این دستگاه ها ایجاد شده، ناراحت کننده است؛ چون با ارتقاهای آینده‌ی اندروید و ویژگی‌های خاص نرم افزارهای جدید، هیچ امتیازی به این کاربران داده نخواهد شد و آن‌ها مجبور هستند که دو گوشی گوگل پیکسل (Google Pixel) و پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL) را بخرند. اگر با این حرف مخالفید، نگاهی به ویژگی‌های اختصاصی و بی شمار گوگل پیکسل در اندروید نسخه‌ی ۷.۱ بیندازید و سپس به این حرف فکر کنید. حال خود را جای خریداری قرار دهید که گوشی‌های نکسوس را در روزهای اول با بالاترین قیمت خریداری کرده است، چه حسی به شما دست خواهد داد؟

اما به راستی دلیل این پشتیبانی عالی اپل چیست؟ چطور آی‌فون ۴s که ساخت سال ۲۰۱۱ است، در سال ۲۰۱۵، پس از ارائه ۴ نسل، باز هم آپدیت می‌شود، اما مثلا گلکسی نوت ۲ که سال ۲۰۱۲ معرفی شده است، آپدیت اندروید ۵ را دریافت ن‍می‌کند؟ البته می توان گفت که اپل خود سخت افزار خود را می‌سازد و کار پشتیبانی برایش راحت‌تر است ولی چرا گوگل این قیمت را برای محصول خود انتخاب کرده است؟

من به‌شخصه از چنین سیاستی خوشم نمی‌آید و مطمئنم که فقط من تنها نیستم که چنین نظری دارم!

منبع : techera.ir