تیمی از محققان دانشگاه کیوشو در ژاپن با موفقیت سلول های پوست موش را به تخمک تبدیل کرده و برای به دنیا آوردن موش زنده مورد استفاده قرار دادند. بر اساس مطالعه ای که در نشریه “نیچر” به چاپ رسیده، این روند در نهایت می تواند، بدون نیاز به سلول های تخمک، به باروری منجر شود.

این تیم تحقیقاتی به رهبری کاتسوهیکو هایاشی، مشابه روشی که محققان به تازگی برای رشد بافت های قلب از سلول های بنیادی بهره برده بودند، استفاده کرده اند. این محققان برای نخستین بار موفق شدند، پوست دم موش را به سلول های بنیادی تبدیل کنند. این محققان در این مورد از فرایندی بهره بردند که در سال ۲۰۰۷ توسط برنده جایزه نوبل توسعه داده شده بود و سپس از فرایندی استفاده کردند تا سلول های بنیادی را به سلول های جنسی تبدیل کنند. فرایندی که شینیا یاماناکا در سال ۲۰۱۲ برای توسعه آن موفق به دریافت نوبل پزشکی شد. این محققان در نهایت سلول های جنسی نابالغ را در ظرفی آزمایشگاهی، در کنار سلول هایی که از تخمدان موش گرفته شده بودند قرار داده و بارور کردند.

تیم هایاشی همچنین با استفاده از سلول های پوست موش نر قادر به ایجاد سلول های تخمک بودند، به این معنی که این روند می تواند، روزی به تولد فرزندانی با دو پدر بیولوژیکی منتهی شود.

در حالی که تولد موش زنده از سلول های پوست از لحاظ تئوری می تواند با استفاده از سلول های بنیادی انسان هم مورد استفاده قرار گیرد؛ اما این نوع تحقیقات و آزمایش ها با توجه به میزان بالای نگرانی های اخلاقی، قطعاً در آینده ای نزدیک در مورد انسان انجام نخواهد شد. تا آن زمان، گام بعدی برای تیم هایاشی، بازسازی این آزمایش بر روی نخستین ها خواهد بود.

.

منبع: engadget و techera.ir