مدت زمان زیادی از معرفی و عرضه اولین داروی پیشگیری از ایدز (HIV) می‌گذرد و بسیاری از کشورها تلاش دارند تا با ارائه این دارو به مردم، کیفیت خدمات بهداشتی و سلامت جامعه را افزایش دهند. در حال حاضر فروش داروی پیشگیری از ایدز در کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، کانادا، نروژ و آفریقای جنوبی رواج دارد. اما اوایل هفته جاری، وزیر بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی نروژ، آقای Bent Høie، از عرضه رایگان این دارو برای افراد در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی در این کشور خبر داده است.

حالا نروژ به عنوان اولین ارائه‌ کننده رایگان داروی پیشگیری از ایدز در دنیا شناخته می‌شود

بر اساس تحقیقات انجام شده، داروی PrEP (پیشگیری قبل از در معرض قرارگرفتن) می‌تواند از انتقال ویرویس اچ آی وی تا حد زیادی جلوگیری کند. طبق نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه، بسته به اینکه افراد چه تعداد قرص را در طول هفته مصرف کنند، می‌توانند احتمال آلوده شدن خود را بین 92 تا 99 درصد کاهش دهند.

حال به دنبال بهبود خدمات بهداشت ملی، دولت نروژ تصمیم گرفته تا داروی پیشگیری از ایدز را برای آن دسته از افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک هستند، به صورت رایگان عرضه کند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از بیماران مبتلا به اچ آی وی، در سال 2015 نزدیک به 2.1 میلیون نفر در سراسر جهان به ویرویس HIV آلوده شده‌اند و تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا نیز حالا به تقریبا 36.7 میلیون نفر رسیده است. هر چند در حال حاضر داروهای زیادی برای بیماران آلوده به ایدز وجود دارد که می‌تواند زندگی را برای آنها “کمی” راحت‌تر کند، اما باز هم استفاده از داروهای پیشگیری از ایدز، هم آسان‌تر است و هم ارزان‌تر.

داروی پیشگیری از ایدز

Truvada، یکی از کمپانی‌های مشهور ارائه‌کننده داروی PrEP

قیمتی که برای داروی PrEP (پیشگیری از ایدز) در نظر گرفته شده نیز به کشور عرضه‌کننده آن بستگی دارد. به عنوان مثال در آمریکا، معمولا شرکت‌های بیمه بخشی زیادی از هزینه دارو را متقبل شده و بخش کمتر آن توسط بیماران پرداخت می‌شود. اما بدون بیمه، هزینه PreP چیزی حدود 24،000 دلار در سال خواهد بود.

اما حالا کشور نروژ، اولین کشور ارائه کننده رایگان داروی پیشگیری از ایدز برای افراد در معرض خطر بوده و انجام این کار می‌تواند دیگر کشورها را به پیاده‌سازی چنین طرحی تشویق کند.

منبع : gadget news